El català recupera visibilitat als resultats de Google. Què significa això pels professionals del SEO en català?
A principis de 2022 una actualització de l’algoritme de Google va tenir com a efecte col·lateral que els resultats de cerca en català deixessin d’estar prioritzats en les cerques dels usuaris catalanoparlants a qualsevol navegador. La Fundació .cat va seguir amb atenció aquesta situació des del principi, ja que significava una pèrdua de la visibilitat del contingut en català a la xarxa per a mitjans de comunicació, comerços, serveis, pàgines institucionals, entre d’altres; i a la llarga, perjudicava també molts dels webs que s’identifiquen amb un domini .cat.
Per això, al costat de diverses entitats preocupades per la llengua catalana i amb el suport de la Generalitat de Catalunya, la Fundació .cat va coordinar la creació de l’Aliança per la presència digital del català. A partir d’aquesta col·laboració, la Fundació .cat ha liderat un estudi per mostrar a Google que havia generat un problema, i posteriorment s’han desenvolupat eines de monitoratge per poder veure’n l’evolució.
No ha estat una tasca fàcil, però el passat 8 de setembre Google va publicar al seu blog un comunicat reconeixent el problema i informant dels canvis i les millores dutes a terme per “ajustar millor els resultats a l’idioma en què es fa la cerca”.
A la piulada per donar a conèixer els canvis, Google reconeix que han estat motivats en bona part, per l’interès (i la pressió) de la comunitat catalanoparlant, liderats per l’Aliança per la presència digital del català de la que la Fundació .cat exerceix la secretaria tècnica.
Sens dubte això és una gran notícia pel català en l’àmbit digital. És important continuar donant suport a la creació de continguts en la nostra llengua, però també ho és que aquests tinguin la visibilitat que mereixen. I no només pel català, sinó per a totes les llengües petites en el món digital i pels dominis lingüístics que les representen, com ara el .bzh, o el .frl entre d’altres.
Pels especialistes en SEO, els “techies”, els “geeks” i sobretot, pels que treballem en llengües minoritàries aquesta és també una notícia rellevant, ja que Google, en aquest comunicat, a més d’indicar com filtrar els resultats d’una cerca en una llengua en particular, també anima als creadors de contingut a publicar en els seus idiomes de preferència.
El moviment de Google ja ha aconseguit que, tal com indica l’informe de l’Aliança, la presència de pàgines en català entre els tres primers resultats de cerca hagi passat del 24% fa un mes a un 57% actualment:
Però, què significa això per als titulars d’un web en català o professionals del SEO?
Fernando Maciá, director general de l’agència Human Level, considera que la resposta de Google realment s’ajusta a una de les recomanacions clàssiques:
D’altra banda, en paraules de l’Àlex Hinojo, gestor de coneixement:
“ens agradi o no, Google és la porta d’accés a l’univers informatiu que és Internet. Buscar alguna cosa a Viquipèdia, cercar informació de l’administració pública, comprar productes. Des de fa uns mesos, Google indexa els continguts que pensa que ens poden ser d’utilitat seguint el criteri de EEAT (Experience, Expertise, Authoritativeness, and Trust). És a dir, ordena les pàgines seguint criteris d’expertesa, experiència, autoritat i confiança. Però com es comporta aquest filtre EEAT en territoris on hi conviuen comunitats bilingües o societats multilingües? És per aquest motiu que és molt important per la comunitat catalanoparlant que el criteri idiomàtic també s’incorpori en els criteris de cerca i filtratge. Gràcies a l’Aliança i al diàleg amb els equips tècnics de Google, s’ha pogut fer alguns retocs als algorismes de Google per fer prevaldre el criteri lingüístic en les cerques, tenint en compte la configuració del dispositiu, del navegador i les paraules de cerca.
Aquest tipus d’interlocució amb les grans empreses tecnològiques és necessària i s’ha de continuar fomentant per poder defensar els interessos dels catalanoparlants i promoure una millor entesa entre organitzacions. Hem de celebrar aquesta fita de l’Aliança”.
El posicionament dels dominis .cat
Per últim, però no menys important, l’anunci de Google valida novament el resultat de l’estudi que es va dur a terme per valorar el posicionament de dominis amb .cat i que va concloure amb una dada contundent: els dominis amb .cat es posicionen comparativament millor que les pàgines de dominis .es i .com., ocupant la primera posició en un 60% de les cerques de control durant l’experiment.
Des del domini .cat, celebrem aquest moviment de Google a favor del respecte per les preferències lingüístiques dels usuaris. Això és fonamental pel manteniment de la diversitat a Internet i suposa un nou impuls al desenvolupament web en català que, malgrat els reptes, es manté molt viu gràcies a una comunitat disposada a continuar creant continguts de qualitat per aprofitar les oportunitats de posicionament en un nínxol de mercat on encara hi ha camp per recórrer. Una comunitat organitzada i professional de la qual n’estem profundament orgullosos.
Continuarem impulsant el monitoratge de la visibilitat del contingut en català als cercadors. Un monitoratge pioner en l’àmbit del SEO i que no només pot servir pel català.
Per crear versions idiomàtiques de la teva llengua, et recomanen el següent article de Google:
https://developers.google.com/search/docs/specialty/international/localized-versions